وبلاگ دانشجویی ایمنی و آتش نشانی

مقدمه :

 

 

وسايل ولوازم آتش نشاني ازابتدائي ترين وساده ترين وسايل تامدرنترين آنها تشكيل شده است . ابتدائي ترين وسيله آتش نشاني ( سطل آب ) است ، سطل آتش نشاني حدود 15 ليتر گنجايش دارد وتنها تفاوت آن باسطل هاي معمولي ، دسته اي است كه در زير آن نصب گرديده است تاآب پاشيدن با آب با سهولت وفشار صورت بگيرد . غالباً اين سطل را كه به رنگ قرمز مي باشد توسط قلاب يا چنگكي درمحل مناسب آويزان مي نمايند .

سطل هاي شن وماسه : درسطل هاي شن و ماسه كه به رنگ قرمز مي باشند وجهت سهولت استفاده وحمل ونقل داراي دسته هستند ، شن وماسه تميز را نگاهداري مي نمايند ، كه اين سطل ها بايد مورد بازديدقرارگرفته تاچنانچه شن وماسه براثر رطوبت وچسبندگي سفت شده باشند ، تعويض گردد .

1- نور     2- اكسيژن      3- موجودات ريز ذره بيني

آشنایی با وسایل اطفای حریق وظیفه تمام مردم بوده چون اگر نتوان آتش را در ابتدا خاموش نمود از کنترل خارج شده و آتش سوزیهای مهیب و بزرگی را بوجود می آورد که اینک به شرح آنان می پردازیم : 

 

 

 

 

دوستان عزیز برای دریافت این جزوه به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

 


برچسب‌ها: خاموش کننده های co2 , خاموش کننده های پودری , انواع خاموش کننده ها, ,
ادامه مطلب
نوشته شده در دو شنبه 12 شهريور 1391ساعت 23:41 توسط حامد اصغری و علی اصغر صدیق| |

 


کنترولر اعلام حریق مدار سیستم اعلام حریق امروزه از سیستم ها ی اعلام حریق به طور گسترده در ساختمان ها و اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می شود تا خسارتهای ناشی از حریق را به حداقل برسانند و همچنین برای اطلاع دادن به ساکنین ساختمان در مواقع بروز حریق از این سیستم ها استفاده می شود تا حدالامکان از تلفات جانی جلوگیری شود. برای تشخیص حریق از اثرات سه گانه آن یعنی دود و حرارت و شعله استفاده می شود.

به طور کلی سیستم های اعلام حریق در دو نوع عادی و هوشمند ساخته شده اند.

درسیستمهاي عادی مکانی را که از نظر حریق می خواهیم حفاظت کنیم به مناطق مشخص تقسیم میکنیم تا در صورت بروزحریق بتوان محل حریق را سریعترو راحت تر تشخیص داد .

به هر کدام از این مناطق یک زون ( Zone ) گفته می شود . این عمل در سیستم ها ی هوشمند نیز انجام می پذیرد ولی مزیتی که این سیستم ها نسبت به سیستم ها ی عادی دارند این است که این سیستم ها دارای اجزای قابل آدرس دهی هستند و علاوه براینکه می توان زونی را که در آن حریق اتفاق افتاده است تشخیص داد بلکه می توان دقیقا عنصری را که حریق را تشخیص داده معین کرد و محل دقیق حریق را مشخص نمود و خبردهنده ها یی را که مربوط به آن محل می باشد فعال نمود.

این دستگاه تمام پالسهای مربوط به دتکتورها و نودها و سنسورهای حرارتی، دود و گاز را دریافت نموده بستگی به قابلیت داشتن زونهای چندتایی مشخص می کند درکجا و چه طبقه ای آتش گرفته و می تواند مجهز به سیستم هشدار دهنده آژیر، تماس تلفنی و اتفاء حریق باشد.

زمانیکه آتش در نزدیکی یکی از نودها و سنسورها روشن می شود نود مورد نظر اطلاعات را به کنترولر مخابره کرده، کنترولر ضمن اعلام محل دقیق آتش بر روی LCD پنل دستگاه اعمالی چون فرمان به آژیر جهت به صدا در آمدن، شماره گیری با شماره های از پیش تعیین شده و دستور به دستگاههای اتفاء حریق چنانچه در محل تعبیه شده باشند را انجام می دهد.

این کنترولرها بسته به داشتن تعداد زونها طبقه بندی می شوند و هر کنترلری زون بیشتری داشته باشد می تواند محل آتش را دقیق تر محاسبه کند مجموعه ای از نودها می تواند به یک زون مرتبط گردد مثلاً اگر یک ساختمان 8 طبقه را بخواهیم به یک دستگاه 8 زون مرتبط کنیم هر تعداد نودی که در هر طبقه نصب می شود را می توان به یک زون وصل نمود و نامگذاری کرد. مثلاً نودهای طبقه اول را در سیستم کنترولر به نام FirstFloor نامگذاری می کنیم و همینطور مابقی طبقات را نامگذاری کرده زمانیکه آتش در طبقه دوم رخ دهد روی دستگاه عنوان SecondFloor ظاهر می شود.

البته سیستمهای مدرن اعلام حریق دارای این خصوصیت می باشند و سیستمهای معمولی تنها اعلام می نماید که در ساختمان آتش سوزی رخ داده است.

سیم کشی کلیه ی دتکتور ها، شستی ها، لامپ های اعلام خبر، وسایل صوتی خبر دهنده، منابع تغذیه و غیره... به مرکز کنترل نصب می شود. در این نوع از سیستم اعلام حریق، قسمتهایی از ساختمان جهت نصب دتکتور ها و شستی ها در نظر گرفته می شود و سیستم اصلی در یک محل مشخص و کاملا در دسترس نصب می شود به طوری که در صورت وقوع آتش سوزی در محل یکی از دتکتورها سیستم اعلام حریق به صدا در آمده و محل آن را با استفاده با یک لامپ روشن بر روی دستگاه مرکزی اعلام می کند و همچنین یک چراغ چشمک زن بر روی سر درب محل وقوع آتش افراد را از محل آتش مطلع می سازد.

 


برچسب‌ها: سیستم مرکزی اعلام حریق , تفاوت سیستم های هوشمند و معمولی اعلام حریق , سیستم های اعلام حریق , نحوه ی کار سیستم های اعلام حریق و, , , ,
نوشته شده در چهار شنبه 18 مرداد 1391ساعت 3:0 توسط حامد اصغری و علی اصغر صدیق| |


آخرين مطالب

Design By : Behtarinabzar